Ogólne

Bocian na sianie

„W 1899 roku, krótko przed Bocianami Chełmoński namalował wyrafinowany w swej prostocie Stóg siana na Pińszczyźnie. Obraz przykuwający uwagę nostalgicznym nastrojem i ciepłą kolorystyką pogodnego letniego wieczoru. Spokojna toń, podmyty stóg siana, a na nim bocian – obrócony tyłem do widza poprawia sobie pióra.(…) Takiego poleskiego bociana mogę sobie powiesić na ściania – kameralnego, zatopionego w krajobrazie, osobnego.”

Czytając piękny opis Stanisława Łubieńskiego, oglądając obraz, dość często przychodził mi na myśl Wiktor Wołkow. Był on wielkim podlaskim fotografikiem przyrody. O jego fotografiach, mających swój niepowtarzalny charakter, sam Adam Wajrak powiedział, że rozpozna je nawet gdy nie będą podpisane. Wołkow dość mocno doceniał w krajobrazie Podlasia znaczenie bociana jak i stogów z sianem. Album Bociany wydał w 2007 roku, a Siano w 2011 roku.

A sam obraz? No cóż… Nie ukrywam, że Bociany, pomimo pewnych niedoskonałości, powiesiłbym na swojej ścianie chętniej.

***

Cytat i inspiracja: Łubieński Stanisław., 2016 „Dwanaście srok za ogon” Czarne, Warszawa

Stog_na_Pinszczyznie

Stóg na Pińszczyźnie1899. Olej na płótnie. 55,8 x 92,1 cm. Fundacja Barbary Piaseckiej-Johnson, Princeton, USA.

Dodaj komentarz

Strona korzysta z plików cookies.
Dowiedz się więcej...

Celem zapewnienia najlepszej możliwej jakości przeglądania Strona korzysta z pilków cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do tych plików w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Kontynuowanie przeglądania strony jak i klikniecie przycisku ZGADZAM SIĘ na banerze oznacza wyrażenie zgody na powyższe.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do Polityki Cookies tej strony (znajdziesz tam także możliwość zmiany ustawień cookies) oraz na http://wszystkoociasteczkach.pl/

Zamknij