Ogólne

Głębokie zrozumienie przyrody

Ten obraz Józefa Chełmońskiego zna chyba każda osoba, której nie obce jest nazwisko naszego znakomitego malarza. Jakoś tak się złożyło, że dopiero przy, pochodzących z „Dwunastu srok za ogon” słowach Stanisława Łubieńskiego o „Kuropatwach na śniegu” dostrzegłem, że opisy obrazów mazowieckiego mistrza są również… mistrzowskie! Zresztą, zobaczcie sami: 

Uważa się, że ten dojrzały malarz Chełmoński to malarz z pogranicza realizmu i symbolizmu, że kuropatwy na śniegu to my, przygnieceni życiowymi zmaganiami. Ja widzę tu jednak przede wszystkim uważną obserwację i głębokie rozumienie przyrody. Nie ma potrzeby uwzniaślać wybitnego obrazu i obarczać dodatkowym sensem. „

I co Wy o tym sądzicie? Bo mnie autor przekonał zupełnie.

I jeszcze na koniec jedno. Aby w pełni docenić walory „Kuropatw na śniegu” musielibyśmy wybrać się do… Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie znajduje się obraz. Bo jak zapewnia nas Staszek: „reprodukcja zwykle nie oddaje jego subtelnych półtonów„. Już teraz mam w planie, podczas następnej wizyty w stolicy zwiedzenie wspomnianego Muzeum

Cytaty i inspiracja: Łubieński Stanisław., 2016 „Dwanaście srok za ogon” Czarne, Warszawa

Kuropatwy

Kuropatwy na śniegu 1891. Olej na płótnie. 123 x 199 cm. Muzeum Narodowe w Warszawie.

Dodaj komentarz

Strona korzysta z plików cookies.
Dowiedz się więcej...

Celem zapewnienia najlepszej możliwej jakości przeglądania Strona korzysta z pilków cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do tych plików w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Kontynuowanie przeglądania strony jak i klikniecie przycisku ZGADZAM SIĘ na banerze oznacza wyrażenie zgody na powyższe.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do Polityki Cookies tej strony (znajdziesz tam także możliwość zmiany ustawień cookies) oraz na http://wszystkoociasteczkach.pl/

Zamknij